This site uses cookies in order to function as expected. By continuing, you are agreeing to our cookie policy.
Agree and close

News Positief Klimaatinitiatief 10:10 zet Nederland in beweging

Met een prime time tv programma op Nederland 1 maakt de VARA samen met 10:10 zondag 10 oktober (10/10/10) tot het hoogtepunt van dit klimaatinitiatief, dat circa vijf maanden geleden is gelanceerd door Vroege Vogels (VARA radio 1) en klimaatoptimist Wijnand Duyvendak. Geheel in lijn met de campagne roept het programma iedereen op om mee te doen met 10:10 zelf een klimaatstap te zetten. Zij geven daarmee het goede voorbeeld aan de politiek: “Zet ook het klimaat op 1”. Ook door de andere partners en deelnemers wordt hard gewerkt om 10:10 onder de aandacht te brengen. Energie besparen is nodig, en makkelijker dan je denkt. 10:10 telt op wat iedereen doet. Zo leggen alle inspanningen samen gewicht in de schaal.

Release date 08/10/2010

"Samen gaan we 10% energie besparen per jaar" Dat is niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor je portemonnee,je gezondheid en je humeur. Met deze tekst werft het positieve klimaatinitiatief 10:10 momenteel wereldwijd deelnemers. Personen, bedrijven, scholen en organisaties melden zich aan en laten weten dat ook zij een stap (gaan) zetten voor het klimaat. De dag 10:10:10 (10 oktober 2010) is uitgeroepen tot ‘global day of doing’. Wereldwijd worden evenementen georganiseerd om de wereldbevolking te bewegen.

10:10:10 Nederland

De VARA is zelf deelnemer aan 10:10 en zendt op zondag 10 oktober een prime time tv-show uit (zie VARA bijlage bij dit bericht). Het radio 1 programma Vroege Vogels bereid een speciale 10:10 uitzending voor. Ook de andere partners en deelnemers laten zien dat zij ’10:10’ –er zijn. Microsoft ontwikkelt een digitale tool waarmee alle deelnemers handig kunnen aangeven welke klimaatstappenzíj gaan nemen, de ASN bank voert ook intern een 10:10 campagne. Alle partners van 10:10 dragen hun betrokkenheid bij 10:10 op eigen wijze uit. (zie bijlage voor meer informatie). Daarnaast gaan of zijn zij ook actief bezig met CO2 reductie binnen de eigen organisatie.

Op de website van 350.org worden alle initiatieven geinventariseerd die wereldwijd in het kader van 10:10:10 worden georganiseerd, zoals de Japanse sumo worstelaars die op de fiets naar hun training gaan en hun bolides laten staan en 10.000 schoolkinderen die in Rusland en Kroatie bomen gaan planten.

Wat is 10:10

10:10 is een wereldwijd initiatief om de CO2-uitstoot met tien procent te reduceren. Gestart in Engeland (door de makers van The Age of Stupid) loopt de campagne inmiddels in 128 landen.Het idee: Door individuele en bedrijfsacties samen te brengen onder een collectieve titel ’10:10’, wordt de impact zichtbaar gemaakt. Alle deelnemers dragen op eigen wijze bij aan een schone toekomst. Het uitgangspunt is positief: iedere stap telt, want alle stappen opgeteld leggen uiteindelijk gewicht in de schaal. 10:10 inspireert en motiveert. In Nederland is momenteel een klein projectteam werkzaam, gesteund door partners Microsoft, ASN Bank, Hef-Groep, VARA, Hivos, Trouw, Greenchoice, Philips en Climate Neutral Group. Wereldwijd doen momenteel circa 90.000 personen mee en meer dan 3000 bedrijven, waaronder grote namen als Danone, Adidas, Philips en de ANWB.

Wie doen al mee aan 10:10 Nederland

In Nederland doen duizenden personen en honderden bedrijven en organisaties mee aan 10:10. Kijk voor een overzicht op 10:10 bedrijven en 10:10 organisaties. De ANWB, MTV-Networks, DHV, Paardekooper, ROC Zeeland, Join the Pipe, Milieu Centraal, de gemeentes Hoorn, Breda en Nijmegen en vele vele andere organisaties hebben zich al aangemeld bij 10:10. Hierbij verklaren zij zelf stappen te gaan zetten in hun bedrijfsvoering om energie te besparen. Maar daarnaast zetten de vele deelnemers zich ook in voor het verspreiden van dit initiatief.